Av Bjørn Lønnum Andreassen (tekst og foto)
Hanne Dyrseth Nilsen (35) er leder i HLFU (Hørselshemmedes Landsforbunds Ungdom) i Trøndelag, og til daglig omsorgsarbeider med mange år i
hjemmesykepleien bak seg. Hun synes det er bra at tekstede instruksjonsfilmer har blitt tilgjengelig. Man kan kjøpe tilgang på nett, og se filmene så
mange ganger man vil, på teorifilm.no.
– Flere vil lettere kunne ta førerkort med slike filmer. Flyten i læringen blir sikkert bedre, med færre stopp på siden av veien fordi sjåførlærer skal forklare
noe. Tekstingen gir en bra mulighet til å følge med på filmene. Det er fint å få det visualisert, hvilket gjør det lettere å forberede seg, sier hun fornøyd.
- Se flere ganger
Filmene kan ses før man har timer med kjørelærer. Tilgangen på filmene på nett gjør at man kan se igjennom den enkelte filmen flere ganger.
– Også foreldre til unge som skal ta førerkort kan se filmene og få med detaljer, sier Dyrseth Nilsen.
– Slike filmer gjør det i alle fall klart lettere å ta førerkort enn da jeg tok det. Jeg ville likt å studere slike filmer, å spole frem og tilbake for å se spesifikke tema på konsentrert måte, sier hun. Filmene forenkler veien til førerkortet også fordi kjørelærere ikke alltid forstår hvordan hørselshemmede kan ha det, mener Dyrseth Nilsen.
– Å kommunisere i en bil med mange beskjeder underveis kan være krevende, sier hun av egen erfaring.
Vanskeligere før
– Jeg var usikker på hvordan det skulle bli å ta førerkort for flere år siden, selv om jeg kunne munnavlese sjåførlæreren. Jeg hadde øvelseskjørt mye med min mor. Hun ble med på første kjøretime for å være sikker på at jeg fikk med meg beskjedene fra læreren, og at vi forsto hverandre, forteller hun og legger til at man trolig sparer litt penger på å kjøpe tilgang på filmene. Hanne Dyrseth Nilsen mener filmene ville vært bedre med tydeligere forklaring hvordan man velger rett tekst. Teksten kan velges på i alt 15 forskjellige språk.
Levendegjort
Bjørg Reitan driver Bjørgs trafikkskole i Stjørdal og har bidratt med korrigeringer og utforming av teksten i filmene.
– Kjøreelevene kan forberede seg før kjøretimene. Filmene gjør at elevene får visualisert og levendegjort trafikken. Kjørelærer må plukke ut de rette filmene til den enkelte kjøretime. Innholdet i filmene er lett å fatte, og vi har fått god tilbakemelding fra både elever og foreldre, sier Reitan fornøyd.