-Dette er en viktig seier for HLF og gir en tryggere hverdag for alle med hørselstap. Nød-SMS gir økt sikkerhet, fordi vi nå kan varsle i nødsituasjoner uten å være avhengig av muntlig kommunikasjon, sier HLFs generalsekretær Anders Hegre.
Han gir en stor honnør til HLFs tillitsvalgte lokalt og sentralt, som har jobbet iherdig i mange år for saken.
- HLF vinner frem til slutt når vi står sammen og er tydelige på våre behov overfor myndighetene, påpeker Hegre.
Forhåndsregistrering
Den nye tjenesten, som er forbeholdt døve, hørselshemmede og talehemmede, gjør det mulig å sende SMS-nødmeldinger til 110 (brann), 112 (politi) og 113 (medisinsk nødnummer), i stedet for å ringe. Forutsetningen for å kunne bruke tjenesten er at man har registrert seg på nettstedet http://www.nodsms.no/ på forhånd.
Etter å ha lagt inn navn, mobilnummer og adresse vil du motta en SMS som så bekreftes med ordet JA. Deretter er du registrert i systemet.

I en nødsituasjon vil SMS-en du sender komme inn til nødmeldesentralen i samme system som vanlige taleanrop, og operatøren vil sende deg en bekreftelse på at meldingen er mottatt. Deretter får du oppfølgingsspørsmål via SMS, slik at operatøren får nok informasjon til å vurdere situasjonen og sende riktig hjelp til rett sted.
Toårig prosjekt
Arbeidet med Nød-SMS har pågått i mange år. Nødsentralene i Bodø er mottaker-sentral for den landsdekkende tjenesten, som foreløpig er et toårig pilotprosjekt. Nød-SMS ledes av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i samarbeid med Politidirektoratet og Helsedirektoratet.
Nød-SMS skal ikke erstatte dagens 1412–tjeneste for nødsamtaler via teksttelefon, men vil fungere parallelt i en pilotperiode.
Les også: Innen utgangen av året skal det iverksettes et pilotprosjekt med nød-sms for døve og hørselshemmede.