Teksten kan du lese på en skjerm eller lerret. Skrivetolken er et bindeledd mellom hørende og hørselshemmede.
I hvilke sammenhenger har jeg krav på skrivetolk?
Du kan få nødvendig tolkehjelp og tolk-ledsagerhjelp for å fungere i dagliglivet, arbeidslivet, under utdanning og i forbindelse med polikliniske helsetjenester.
Kravet i lovteksten sier noe om hvem som har krav på å få dekket utgifter til tolkehjelp (inkludert skrivetolk): ”En hørselshemmet, som er døv eller har så sterkt nedsatt hørsel at vedkommende ikke er i stand til å føre en samtale ved hjelp av et egnet hjelpemiddel”
Les mer om retten til tolkehjelp for hørselshemmede
Hvordan søke om tolk
Du må først registrere deg som tolkebruker. Bruk skjemaet Søknad om tolk når du skal søke om tolk første gang og ved endringer i behovet for tolk.
Dersom du for eksempel allerede har søkt og fått innvilget tolk i dagliglivet og får behov for tolk for å ta høyere utdanning eller i arbeid, må du søke på nytt.
Maksimal behandlingstid er fire måneder, men de fleste søknader avgjøres raskere.
Hvordan bestille tolk
Bruk nettløsningen www.nav.no/tolkebestilling for å bestille tolk til et konkret oppdrag. Da sørger du for at tolketjenesten får nødvendige opplysninger for å kunne behandle bestillingen din raskt.
Du anbefales å bestille skrivetolk så tidlig som mulig for å underlette planleggingen fra NAVs side