Hopp til innhold

Prosjektet utviklet en modell for å skape et godt selvbilde, mestring og sosial kompetanse hos tunghørte ungdommer.

Prosjektleder Anne Mali TharaldsteenHørselshemmede barn og unge har særlige utfordringer i ungdomsårene, idet kommunikasjonsvansker gjør det vanskelig å få innpass i ungdomsmiljøene. Risikoen for sosial isolasjon forsterkes av at den enkelte hørselshemmede ungdommen gjerne er den eneste med funksjonshemmingen på bostedet.

Prosjektets utgangspunkt var at unge hørselshemmede trenger ekstra støtte på områdene sosial mestring, utvikling av sosial kompetanse, identitet og selvbilde - dertil kommer behov for å knytte nettverk til andre hørselshemmede ungdommer.

For å møte disse behovene, gjennomførte prosjektet - med fem fagpersoner og HLFs foreldreforening involvert - over to år syv helgesamlinger for et tyvetalls hørselshemmede ungdommer mellom 13 og 16 år. Samlingene ble tuftet metodisk på PBL: Problembasert læring.

Deltakerne opplevde personlig vekst, idet de ble tryggere sosialt og fikk styrket både selvbilde og trygghetsfølelse. De ble også tryggere på sin funksjonshemming. I tillegg kom økt trygghet sosialt på hjemstedet.

Hurtiglenke: www.hlf.no/identitetmestringkompetanse

Prosjektleder Anne Mali Tharaldsteen

Fant du det du lette etter? Gi oss din tilbakemelding

Takk for at du hjelper oss å lage en bedre tjeneste.
Skriv din tilbakemelding i skjemaet nedenfor.

Dette feltet er påkrevd
Angi en korrekt e-postadresse

Takk for din tilbakemelding