HLF ber om at Helse- og omsorgsdepartementet:
- Ser på hørselshemmedes behov når det skal etableres kontakt med nødmeldingstjenesten. HLF ber om at hørselshemmede må få en reell mulighet til å kontakte nødsentralen. I dag er kontaktform via telefon, noe som gjør at hørselshemmede som trenger å kommunisere på skriftlig ikke har lik tilgang til å varsle og kommunisere med nødmeldingstjenesten. En prosedyre for kommunikasjon med hørselshemmede i en akuttsituasjon må iverksettes.
- Etablerer en tolketjeneste i akuttsituasjoner og da særlig skrivetolk for hørselshemmede. Svært mange hørselshemmede vil kunne ha behov for dette, og særlig i en akuttsituasjon hvor kommunikasjonsevnen fort kan være ytterligere redusert.
- Etablerer hørselsteknisk utstyr i prehospitale tjenester, slik at medisinsk personell kan kommunisere med hørselshemmede når de selv enten er pasienter eller er nærpersoner.