HLF (Hørselshemmedes Landsforbund) representerer hørselshemmede elever i skolen. Først og fremst vil vi presisere at det er helt avgjørende for deres fremtid at de får et likestilt valg med andre elever når det gjelder fremmedspråk. Dette gjelder både valg, gjennomføring og vitnemål. Det må derfor legges stor vekt på tilrettelegging og riktig språkopplæring i undervisning og eksamenssituasjoner.
I fremmedspråk finnes det en rekke muligheter for tilrettelegging i forhold til den enkelte elev. Hørselsteknisk utstyr, munnavlesning, lydskrift, metodevalg, organisering, fagstoff, individuell veiledning, klasseromssamtaler, for å nevne noen. Hver for seg muligheter for hørselshemmede elever, men like viktige også for normalt hørende. Noen hørselshemmede elever kan ha problemer med å høre enkelte lyder i ulike fremmedspråk, men dette er kjent kunnskap og kan lett kompenseres for.
Med dette som bakgrunn mener HLF at forslag A-2 er det vi primært går for av de ulike alternativene: Elevene får, basert på den sakkyndige vurderingen, mulighet til å velge vurdering med karakter og eksamen basert bare på skriftlige eller muntlige prestasjoner.