Hopp til innhold

Få hørselshemmede og døve benytter assistansetjenester i kollektivtransporten, viser en ny rapport. HLF ønsker økt satsing på universell utforming og mener en mer samordnet bestillingsløsning er en fordel for brukerne.

HLF mener at en fortsatt satsing på universell utforming av stasjonsområder og transportmidler, samt billettbestilling, er det viktigste tiltaket for å få flere med nedsatt funksjonsevne til å reise kollektivt. Assistansetjenester må tilbys i kombinasjon med universelt utformede stasjoner.

HLF har ikke kunnskap om de konkrete årsakene til at få hørselshemmede benytter seg av tilbudet, men som en generell tilbakemelding mener vi at en mest mulig helhetlig og samordnet bestillingsløsning vil være en fordel for brukere. Det vil trolig også gjøre det lettere å informere brukere om tilbudet.

Les hele høringsinnspillet til Jernbanedirektoratet her. 

Fant du det du lette etter? Gi oss din tilbakemelding

Takk for at du hjelper oss å lage en bedre tjeneste.
Skriv din tilbakemelding i skjemaet nedenfor.

Dette feltet er påkrevd
Angi en korrekt e-postadresse

Takk for din tilbakemelding