HLF representerer en utsatt gruppe elever – hørselshemmede elever.
Elever med funksjonshemming/hørselshemming møter større utfordringer enn andre. Både når det gjelder tilrettelegging og læring i skolen og det psykososiale miljøet.
I en studie (Patrick Kermit m.fl: En av flokken, inkludering og ungdom med sansetap, muligheter og begrensninger) er mobbing for denne gruppen undersøkt, ved å stille ungdommer med sansetap samme spørsmål som er blitt stilt til alle ungdommer i Norge, som deltar i Elevundersøkelsen 2012. De finner at det er signifikant flere unge med sansetap som opplever mobbing «2 eller 3 ganger i måneden», enn i Elevundersøkelsen, en slik frekvens regnes som mobbing.
Man må derfor ha et spesielt øye for barn med funksjonshemminger, og deres behov og utfordringer, når man foreslår nytt kapittel om skolemiljø i opplæringsloven og friskoleloven.
På side 34 i høringsnotat foreslås det at barns rett etter Grunnloven tas inn i opplæringsloven for å sørge for barns rett til medvirkning. HLF mener også at FNs barnekonvensjon må implementeres bedre innenfor utdanningssektoren: rett til å bli hørt, ikke-diskriminering og retten til utdanning.
I tillegg bør man også implementere FN-konvensjonen for funksjonshemmedes rettigheter, som Norge ratifiserte i 2013. Elever med funksjonshemning og kronisk sykdom er spesielt utsatt. Derfor har de også særlig vern både i Barnekonvensjonens artikkel 23, men også i FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (artikkel 7 og artikkel 24).
HLF har gitt følgende innspill i høringsnotatet:
- HLF støtter forslag om økt aktivitetsplikt og skjerpet aktivitetsplikt
- HLF er skeptisk til at man tar bort rett til enkeltvedtak knyttet til barns skolemiljø og paragraf 9a-3.
- HLF støtter at Fylkesmannen, med Utdanningsdirektoratet som klageinstans, blir ansvarlig for en håndhevingsordning. Fylkesmannen må gis nødvendige ressurser til et slik utvidet arbeide
- HLF støtter ønske om at Barneombudet skal ha fristilt posisjon i forhold til forvaltningen samt ønske om å utvide kapasiteten spesielt knyttet til psykososialt miljø
- HLF støtter tvangsmulkt ved overtredelse av aktivitetsplikten. Dette bør fastsettes i forskrift.
- HLF støtter informasjonstiltak for å gjøre en håndhevingsordning kjent. Samt at det tas inn i loven at skolen plikter å informere både elever og foreldre om rettighetene etter opplæringsloven kapittel 9A.
Les hele høringsnotatet vedrørende HLFs innspill til opplæringsloven og friskoleloven her