HLF mener blant annet at tyfonvarsling, som er landets eneste nasjonale varslingssystem, ikke når ut til hørselshemmede og døve.
Dette varslingssystemet har ikke løsninger som sikrer at viktige beskjeder når ut til hørselshemmede og døve. Sirenen har en lavfrekvent lyd for å nå langt og det kan tenkes at enkelte hørselshemmede med høreapparat får med seg varselet, men mange vil ikke oppfatte det. Hørselshemmede uten høreapparat (for eksempel sovende) og døve vil ikke kunne høre disse varslene.
På generelt grunnlag foregår varsling av fare primært auditivt og mange hørselshemmede sliter med å oppfatte og handle slik det er forventet at en skal gjøre i en faresituasjon. Dette gjelder i bygninger, på hoteller- og overnattingssteder som tilbyr overnatting og på offentlig transport.
Evakueringsløsninger på offentlig transport er et viktig område. Meldinger om endringer i trafikkbildet og behov for evakuering må også presenteres skriftlig og visuelt.
Totalt sett innebærer det å høre dårlig at man møter mange barrierer i møte med informasjon som presenteres auditivt. Tjenester som leveres til allmennheten må være universelt utformet og det må tilbys tilretteleggingsløsninger for hørselshemmede uten at individet etterspør det, og tilpasset slik at flere hørselshemmede kan benytte tilretteleggingen samtidig.