Hopp til innhold

Å ha en reisevei der alle blir ivaretatt, er helt avgjørende. Dette innebærer å kunne føle seg trygg underveis, også når noe uforutsigbart, som forsinkelser, endringer eller en evakueringssituasjon oppstår.

Hørselsutfordringer må kompenseres med tekstlig og visuell informasjon. Mye energi går med til å få med seg hva som blir formidlet muntlig, fordi hørselshemmede bruker andre sanser for å kompensere for hørselstapet. Hørselshemmede er spesielt sårbare og utsatt i nød- og evakueringssituasjoner. Vi mottar tilbakemeldinger fra medlemmer som blir usikre og redde av at de ikke vet hva som skjer når de er på reise. Det å se andre passasjerer gå av uten å vite hvorfor er med på å skape unødvendig utrygghet, og ikke minst risiko dersom det er et nødstilfelle og ikke kun en ruteendring. Det å stå igjen på feil perrong når sporbytte er annonsert over høyttaler er et annet eksempel. HLF er positive til at rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne styrkes i dette forslaget, slik ta det vil kunne gi bedre informasjon og tjenester for alle på reise.  

Les hele høringssvaret her.

Fant du det du lette etter? Gi oss din tilbakemelding

Takk for at du hjelper oss å lage en bedre tjeneste.
Skriv din tilbakemelding i skjemaet nedenfor.

Dette feltet er påkrevd
Angi en korrekt e-postadresse

Takk for din tilbakemelding