Hørselsutfordringer må kompenseres med tekstlig og visuell informasjon. Mye energi går med til å få med seg hva som blir formidlet muntlig, fordi hørselshemmede bruker andre sanser for å kompensere for hørselstapet. Hørselshemmede er spesielt sårbare og utsatt i nød- og evakueringssituasjoner. Vi mottar tilbakemeldinger fra medlemmer som blir usikre og redde av at de ikke vet hva som skjer når de er på reise. Det å se andre passasjerer gå av uten å vite hvorfor er med på å skape unødvendig utrygghet, og ikke minst risiko dersom det er et nødstilfelle og ikke kun en ruteendring. Det å stå igjen på feil perrong når sporbytte er annonsert over høyttaler er et annet eksempel. HLF er positive til at rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne styrkes i dette forslaget, slik ta det vil kunne gi bedre informasjon og tjenester for alle på reise.
Å ha en reisevei der alle blir ivaretatt, er helt avgjørende. Dette innebærer å kunne føle seg trygg underveis, også når noe uforutsigbart, som forsinkelser, endringer eller en evakueringssituasjon oppstår.