Sentralt i innspillet om barnesykepleierutdanningen står et krav om en ny paragraf i forskriften om kunnskap om barn med funksjonsnedsettelser, herunder hørselstap.
Hele innspillet om barnesykepleierutdanningen kan leses her.
I forbindelse med de øvrige utdanningene mener HLF det er behov for mer kunnskap om kommunikasjon med hørselshemmede for å sikre en dialog hvor alle har muligheter for å få en korrekt forståelse. Videre er det viktig med kunnskap om hvordan hørselshemming kan påvirke både mentalt og fysisk, samt at eldre hørselshemmede ofte kan feildiagnostiseres med demens.
Felles høringsinnspill om anestesisykepleier-, intensivsykepleier-, kreftsykepleier- og operasjonssykepleierutdanningen kan leses her.
HLF har levert høringsinnspill om nasjonal retningslinje for samisk sykepleierutdanning. Dette innspillet samsvarer med de øvrige innspillene, men i tillegg vil vi spesifikt peke på den doble kommunikasjonsbarrieren samiske hørselshemmede kan møte, både i kraft av sitt hørselstap og ved å møte helsepersonell som ikke har kjennskap til deres språk, men også mangel på kunnskap om deres kultur og historie.
Hele høringsinnspillet om samisk sykepleierutdanning kan leses her.