Støy, bråk og uro i skolen fører til mistrivsel og i verste fall utstøting. Prosjektet kartla romakustiske parametre (etterklang og støy fra faste installasjoner) og miljøstøy (støy fra elever og omgivelser).
Kartleggingen er et ledd i introduksjonen av lydutjevningsanlegg - dvs. et desentralisert høyttaleranlegg - i klasserom. Det ble parallelt gjennomført et eget prosjekt på dette - Høyttaleranlegg i klasserom: Lydutjevningsanlegg. Slike anlegg brukes i økende grad i Norge, med basis i dokumenterte effekter utenlands:
- Mindre bråk i klassen
- Lavere støynivå og kortere tid til å komme til ro
- Færre forstyrrelser og økt konsentrasjon
- Redusert stemmebelastning hos læreren
- Redusert antall elever med spesialundervisning
Kunnskapen prosjektet fremskaffet gjør det mulig å optimalisere bruken av lydutjevningsanlegg i klasserom. Prosjektet inneholdt også en formidlingsdel for å gjøre lydutjevningsanlegg mer kjent og anvendt i skolen.
Hurtiglenke: www.hlf.no/monsterklasserom