Under gjennomføringen av prosjektene som ledet til NMT-sangboka og NMT-eventyrboka kom det frem brukertilbakemeldinger på at det trengs enda mer NMT-materiale for barn og unge, og at en NMT-pekebok vil kunne være et nyttig redskap og hjelpemiddel for mer NMT-kommunikasjon i hverdagen (NMT = Norsk med tegnstøtte).
Da jeg startet prosjektet landet jeg på at det var enda viktigere å lage en ABC-bok enn en tradisjonell pekebok. Sluttresultatet er en ABC-bok med ett rim til hver bokstav, flere ord som begynner på den aktuelle bokstaven og illustrasjoner av begge deler. Både bokstaven, rimet og ordene har tegn. Boken kan brukes både som ABC-bok og pekebok. Boken er blitt utviklet i samarbeid med audiopedagog i Statped Marit Mørk Enger og redaktør i Omnipax Erle Stokke.
Boken er egnet til å stimulere hørselshemmede barn til å kommunisere ved hjelp av både tale og tegn (NMT), og i tillegg fremme kommunikasjonen mellom hørselshemmede og normalthørende barn, foresatte og andre i barnets omgangskrets. Boken utvikles med tegnfaglig bistand fra Statped ved audiopedagog Marit Mørk Enger.
Hørselshemmede barn er vår primærmålgruppe, men målet er at boka skal vekke interesse også hos normalthørende barn, og slik fungere som en brobygger mellom normalthørende og hørselshemmede. Det er særlig aktuelt nå som integrert skolegang er blitt normen. I tillegg kommer målgruppen barn med andre funksjonshemminger og kommunikasjonsproblemer, som trenger NMT for å bli bedre forstått og selv bedre forstå.
Hurtiglenke: www.hlf.no/nmtabc
Bildet over: Prosjektleder Signe Torp