Selv om det blir stadig mer vanlig å ta høyere utdanning for funksjonshemmede, og lærestedene har egne medarbeidere med ansvar for tilgjengelighet og tilrettelegging, fantes det forut for prosjektet verken dokumentert kunnskap eller informasjon om hørselshemmede studenters særskilte behov.
I prosjektet ble et utvalg hørselshemmede studenter fulgt over tid, og det ble foretatt dybdeintervju på ulike tidspunkt i studiet. Slik ble det kartlagt utfordringer som hørselshemmede møter under utdanning, og hvilke mestringsstrategier/mestringsressurser de benytter underveis for å mestre disse utfordringene.
Den bearbeidede kunnskapen er utgitt både i faglig form (se under Dokumentasjon og Sluttrapport nedenfor) samt som en egen Mestringsguide for tunghørte studenter.
Prosjektet danner basis for oppfølgingsprosjektet Mestringsguide for tunghørte.
Hurtiglenke: www.hlf.no/tunghortestudenter
Prosjektleder Anne Marie Kjeka