Hopp til innhold

I 2018 framla NTNU Samfunnsforskning i samarbeid med HLF en kunnskapsoversikt om hørselshemmede barns og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole.

De mest sentrale resultatene fra rapporten: 

  • Hørselshemmede barn og unge gjør det som gruppe faglig dårligere enn sine jevnaldrende i skolen
  • Hørselshemmede elever har betydelige utfordringer knyttet til å oppnå sosial deltakelse og likestilling i vanlige barnehager og skoler.
  • Det er fullstendig fravær av forskningsresultater som indikerer at hørselshemmede barn og unge opplever å bli spurt eller involvert når det gjelder hva slags rettighetsoppfyllelse de skal ha eller hva inkludering innebærer for deres del.

Les hele rapporten her. 

Fant du det du lette etter? Gi oss din tilbakemelding

Takk for at du hjelper oss å lage en bedre tjeneste.
Skriv din tilbakemelding i skjemaet nedenfor.

Dette feltet er påkrevd
Angi en korrekt e-postadresse

Takk for din tilbakemelding