Kartleggingsverktøy for lyttevansker
Innføring av et kartleggingsverktøy for å differensiere vansker relatert til lytting, oppmerksomhet eller språk, og bidra til en målrettet utredningsprosess av barn med lyttevansker.
Barn kan fremstå som hørselshemmede til tross for normal hørsel ved standardisert testing. Auditive prosesseringsvansker (APD) er en fellesbetegnelse på lyttevansker som skyldes en dysfunksjon i hjernens evne til å tolke auditiv informasjon. Prosessering av lyd er kompleks og involverer auditive, kognitive og språklige mekanismer.
Kjennetegn hos barn med APD er vansker med å bearbeide det man hører og sortere relevant fra ikke relevant informasjon, spesielt i utfordrende lydforhold.
Typiske vansker er lytting i bakgrunnsstøy, problemer med å følge muntlige instruksjoner, redusert auditiv oppmerksomhet og forståelse av rask eller utydelig tale. Disse barna misforstår ofte hva som blir sagt eller fremstår med selektiv hørsel. APD kan ha fellestrekk eller opptre samtidig med lese-skrivevansker, språkvansker oppmerksomhetsvansker eller autismelidelser.
Konsekvensene av udiagnostisert APD er godt dokumentert. En hverdag med bakgrunnsstøy setter store krav til kommunikasjon, konsentrasjon og utholdenhet, noe som kan påvirke barnets atferd og skoleprestasjoner.
Utredning og behandling av barn med APD krever en tverrfaglig tilnærming, hvor differensialdiagnostikk er en viktig del av utredningen. Utfordringen er å undersøke i hvilken grad lyttevanskene har sammenheng med kognisjon, språk, auditiv prosessering eller en kombinasjon av disse, og avgjøre hvilken type utredning som er riktig.
Mangel på kunnskap hos fagpersonell og nærpersoner gjør at mange barn ikke blir utredet og får riktig tilrettelegging og hjelp. Kartleggingsverktøy som fanger opp spesifikke funksjonsvansker i hverdagen, kan være nyttig for et helhetlig bilde av barnets fungering, og identifisere barn med behov for en bredere utredning.
Auditory Processing Domain Questionnaire (APDQ) er et differensialdiagnostisk kartleggingsverktøy av lyttefunksjoner med gode psykometriske egenskaper oversatt til norsk. Et overordnet mål i prosjektet var å normere APDQ, for å differensiere vansker relatert til lytting, oppmerksomhet eller språk/lærevansker, og bidra til en målrettet og raskere utredningsprosess.
Prosjektet har normert APDQ på skolebarn i alderen 7-17 år, rekruttert via skoler og sosiale media. Dette har bidratt til å spre informasjon om APD. Deltagelsen til barna og deres foreldre har bidratt til at vi har et kvalitetssikret kartleggingsverktøy for barn med lyttevansker, tilgjengelig for fagpersoner. Resultater fra studien vil presenteres i en internasjonal publikasjon i løpet av 2026. Norsk versjon av APDQ vil bli tilgjengelig på nett i løpet av 2026.
Prosjektet er publisert via internasjonal presentasjon, internett, sosiale media og podcast, og har gitt kunnskapsspredning om barn med lyttevansker. Ulike webinar og digital workshop er avholdt for fagpersonell, og opplæringsmateriellet er fritt tilgjengelig for nedlasting på prosjektsiden. Det er i tillegg gitt populærvitenskapelig opplysning via podcasten Lektor Lomsdalens innfall.

Dokumentasjon
Sluttrapport: "Kartleggingsverktøy for lyttevansker"
Helse Møre og Romsdal: Nettinformasjon om APD og kartleggingsverktøy
Podkast: "Tone Stokkereit Mattsson om APD, audio processing disorder", Lektor Lomsdalens innfall, 16. juli 2024
Prosjektbeskrivelse: "Kartleggingsverktøy for lyttevansker"