Hopp til innhold

Slik går du fram for å klage til Diskrimineringsnemnda

Hva er diskriminering?

Her får du en definisjon på diskriminering, eksempler på diskriminering og en introduksjon til veilederen. 

Diskriminering ved tilgang på varer og tjenester

Nekt av varer eller tjenester grunnet hørselshemming. Lik praksis for telefonbestilling fører til indirekte diskriminering.

Diskriminering når varer og tjenester ikke er universelt utformet, fysiske forhold

Manglende teleslynge i publikumsbygg. Manglende innvendig annonsering på skjerm i kollektivtransport.

Diskriminering i arbeidslivet, jobbsøking

Diskriminering av personer med hørselutfordringer i rekrutteringsprosessen. Tips til hva du kan gjøre for å oppdage og forebygge diskriminering under jobbsøking.

Individuell tilrettelegging i arbeidslivet

Manglende individuell tilrettelegging. Hvordan gå fram på arbeidsplassen, og hvordan klage til Diskrimineringsnemda.

Diskriminering i skole og utdanning

Manglende teksting av undervisinngsmateriell på nettet. Manglende individuell tilrettelegging i skole og høyere utdanning.

Om klagesystemet og loven

Om Diskrimineringsnemda og LDO. Hvem kan hjelpe til med en klage, hvordan man kan levere en klage og hva skjer etter at klagen er sendt. Om Likestillings- og diskrimineringsloven og FN-konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne  CRPD.

Om prosjektet 'Kjenn din rett'

Fant du det du lette etter? Gi oss din tilbakemelding

Takk for at du hjelper oss å lage en bedre tjeneste.
Skriv din tilbakemelding i skjemaet nedenfor.

Dette feltet er påkrevd
Angi en korrekt e-postadresse

Takk for din tilbakemelding